Begroting 2025

menu

Financiele kengetallen

Het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten en provincies bepaalt dat in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing vijf kengetallen worden opgenomen.

Met behulp van de kengetallen geven we inzicht in de financiële weerbaarheid en wendbaarheid van de gemeente. De kengetallen geven alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld van de financiële positie van de gemeente.

In de tabel staan de kengetallen voor de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026‑2028. Door ook de kengetallen uit de rekening 2022 en 2023 en de begroting 2024 op te nemen, krijgen we een beeld van het verloop van de kengetallen.

Minst

Meest

Rekening

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

risicovol

Neutraal

risicovol

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

**

**

**

1. Netto schuldquote zonder *

49%

53%

80%

88%

77%

63%

73%

< 90%

90-130 %

> 130 %

1. Netto schuldquote met *

48%

53%

80%

87%

77%

62%

73%

< 90%

90-130 %

> 130 %

2. Solvabiliteitsratio

29%

29%

22%

22%

23%

26%

24%

> 50%

20-50 %

< 20 %

3. Grondexploitatie

14%

10%

10%

34%

29%

20%

20%

< 20 %

20-35 %

> 35 %

4. Structurele exploitatieruimte

12%

2%

1%

1%

-1%

0%

-1%

> 0%

0%

< 0%

5. Belastingcapaciteit

90%

82%

80%

77%

74%

72%

69%

< 95%

95-105 %

> 105 %

* correctie doorgeleende gelden

** signaalwaarden provincie

Als we de kengetallen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding beoordelen zien we voor 2025 een verslechtering van onze financiële positie. De risico's nemen toe. Het is belangrijk om aan te geven dat we (vanwege de grote onzekerheden) geen rekening houden met de rekeningresultaten in de jaren 2024-2028. Een rekeningresultaat, zowel positief als negatief, beïnvloedt de kengetallen.

We lichten de kengetallen kort toe:

  1. De gemeente lost af op de door haar afgesloten geldleningen maar sluit ook nieuwe leningen af om investeringen mogelijk te maken. We verwachten dat de schuldquote in 2025 stijgt door met name de realisatie van de nieuwe woonwijk Haansberg. We vallen hiermee nog in de laagste risicoklasse maar door de sterke stijging van de rente neemt dit risico wel toe.

  2. Door de toename van de reserves is de solvabiliteit de afgelopen jaren gestegen en boven de 20% uitgekomen. We verwachten dat die de komende jaren op dit niveau zal blijven. We houden bij de berekening van de solvabiliteit geen rekening met verwachte rekeningresultaten.

  3. Het kengetal grondexploitatie en het risico staat momenteel op een laag niveau. In 2025 gaat dit kengetal omhoog door de realisering van woonwijk Haansberg. De komende jaren zal dit kengetal hoger blijven wat meer risico met zich meebrengt.

  4. De begroting 2025 is structureel sluitend. Het kengetal is daardoor positief. Vanaf 2026 is de structurele exploitatieruimte negatief door een dalende uitkering uit het Gemeentefonds. Om tot een sluitende meerjarenraming te komen zijn keuzes nodig.

  5. Het kengetal belastingcapaciteit daalt licht in 2025. De onroerendezaakbelasting stijgt maar het rioolrecht en de afvalstoffenheffing blijven gelijk. Per saldo daalt de belastingdruk.
    Dit getal is ook afhankelijk van de landelijke woonlasten. Stijgen deze harder, dan daalt het kengetal belastingcapaciteit voor de gemeente meer. Dit is een externe factor die dit kengetal beïnvloedt.