Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2024-2028 | |||||
1. Algemene uitkering (septembercirculaire 2024) We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2024. Belangrijkste oorzaak van de stijging is dat de besparing op jeugdzorg vervalt (€ 1,2 miljoen). Hiervoor namen we eerder een taakstelling op. Dit verloopt daarom neutraal (zie programma 2 nummer 25). | -350 | -320 | 1.210 | 1.867 | 1.864 |
2. Rente grondbedrijf Door lagere boekwaarde / rentepercentage berekenen we minder rente door aan het Grondbedrijf dan begroot. | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Rendabele uren Bij het opstellen van de begroting schatten we in hoeveel uren we besteden aan rendabele producten (grondexploitaties, afval, riolering, investeringen en voorzieningen). | -210 | -248 | -303 | -340 | -110 |
4. Rentelasten Voor de begroting 2025 brachten we onze financieringsbehoefte in beeld. Voor de toekomstige financiering vanaf 2025 gaan we nu uit van een rente van 3,0%. Leningen trekken we aan wanneer we die nodig hebben. Dat is afhankelijk van de voortgang van investeringen en de aan- en verkoop van grond. Voor de toerekening aan investeringen en grondexploitaties hanteren we een percentage van 1,25%. Zie het renteschema in de paragraaf Financiering. Doordat we de rente van nieuwe leningen niet volledig kunnen doorberekenen ontstaat een nadeel. | 0 | -306 | -565 | -297 | -713 |
5. Investeringen Voor we de begroting opstellen beoordeelden we al onze investeringen: wanneer verwachten we de uitgaven en wanneer is de investering klaar? Uit de actualisatie blijkt dat diverse projecten langzamer gerealiseerd worden dan verwacht. De kapitaallasten schuiven naar latere jaren door waardoor met name in 2025 en 2026 sprake is van een voordeel. | 0 | 1.190 | 726 | 211 | -37 |
6. ICT West-Brabant West We verwerken de in juni 2024 vastgestelde begroting 2025 van ICT WBW. Met deze stijging hielden we rekening bij de kadernota. We namen hiervoor een budget voor indexeringen gemeenschappelijke regelingen op. Dit budget gebruiken we nu bij mutatie nummer 14. | -139 | -52 | -47 | -42 | 10 |
7. Belastingsamenwerking West-Brabant We verwerken de in juni 2024 vastgestelde begroting 2025 van de Belastingsamenwerking West-Brabant. In 2024 zijn de kosten lager door minder bezwaren. | 7 | 135 | 111 | 77 | 42 |
8. OZB opbrengsten We ontvangen meer onroerendezaakbelasting omdat de waarde van woningen en overige panden harder steeg dan waar we in de begroting rekening mee hielden. | 144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9. Vrijval implementatie software Burgerzaken Het budget voor aanbesteding en implementatie in 2024 voor iBurgerzaken blijkt gedurende het traject vorig jaar te ruim geschat en begroot te zijn. | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10. Post onvoorzien Omdat we er geen gebruik van maken verlagen we de post onvoorzien. | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
11. Verkoop vergadercentrum De verkoop van het vergadercentrum BVC vindt niet in 2024 en 2025 plaats. De overdracht van het pand is na 1 april 2026 gepland in verband met de verbouwing van de begane grond van het stadskantoor. | -95 | -95 | 0 | 0 | 0 |
12. Loonkosten College en Raad Voor 2024 zijn de bedragen van de (onkosten)vergoedingen voor burgemeesters, wethouders, raadsleden en commissieleden geïndexeerd. Deze indexering verwerken we nu. | -46 | -35 | -37 | -68 | -101 |
13. Hondenbelasting Bij het vaststellen van de kadernota deed de wethouder de toezegging om de opbrengst van de hondenbelasting te verlagen met € 38.000. Dit bedrag brengen we ten gunste van het tarief van de eerste hond. | 0 | -38 | -38 | -38 | -38 |
14. Inzet budget Indexering gemeenschappelijke regelingen We verwerken de in juni 2024 vastgestelde begroting 2025 van de gemeenschappelijke regelingen. Bij de kadernota namen we hiervoor een budget voor indexeringen op. We gebruiken deze nu om de gestegen kosten op te vangen. | 216 | 121 | 343 | 577 | 927 |
15. Inzet budget Indexeringen In de kadernota namen we budget op voor prijsstijgingen. Een deel van dit budget gebruiken we op de diverse programma's om de gestegen kosten op te vangen. | -429 | 645 | 946 | 1.049 | 1.049 |
16. Taakmutaties gemeentefonds We ontvingen via het gemeentefonds geld voor diverse taken. De taken voeren we uit binnen de beschikbare budgetten. De ontvangen bedragen zijn voor deze taken niet meer nodig. | 693 | 350 | 0 | 0 | 0 |
17. Ontvangen jeugdgelden De jeugdgelden die we ontvingen voor de periode 2023-2027 zetten we in voor de dekking van de hogere kosten voor Jeugdzorg Zorg in Natura (zie programma 2). | 835 | 96 | 0 | 0 | 0 |
18. Kosten automatisering We actualiseren de reserve automatisering. | 113 | -141 | 0 | 0 | 0 |
19. Reserve automatisering We actualiseren de reserve automatisering. | -113 | 141 | 0 | 0 | 0 |
20. Algemene reserve Bij de begroting 2023 stortten we jaarlijks € 3 miljoen in de algemene reserve voor financiële tegenvallers en de verdere uitwerking van het college uitvoeringsprogramma. Voor 2025 is er nog € 1,5 miljoen beschikbaar. We gebruiken het restant van dit bedrag om de tekorten vanaf 2026 te verkleinen. Van deze storting is vanaf 2026 niets meer beschikbaar. | 0 | 966 | 2.593 | 2.593 | 2.593 |
21. Activiteiten jeugd Ook in 2025 is een evenementenbudget voor jongeren beschikbaar. | 0 | -10 | 0 | 0 | 0 |
22. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 175 | -25 | 46 | 18 | 19 |
Totaal wijzigingen | 951 | 2.474 | 5.085 | 5.707 | 5.605 |