Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap West Noord-Brabant (WVS)
Openbaar belang
Het op efficiënte wijze bieden van werkgelegenheid aan personen met een arbeidsbeperking die geen perspectief hebben op de reguliere arbeidsmarkt en het verzorgen van trajecten gericht op de arbeidsontwikkeling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Risico's
De voornaamste risico’s zijn de onzekerheid rond de hoogte van de rijksbijdrage Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en compensatiebijdrage voor de loon-en prijsontwikkeling door het Rijk. In de septembercirculaire maakt het Rijk deze cijfers bekend. Hierna past WVS de begroting 2025 aan.
Richtlijnen kaders begroting 2026
Aanvullende financiële richtlijnen:
De op WVS betrekking hebbende ramingen en effecten van de ketensamenwerking worden herkenbaar in een afzonderlijke paragraaf in de begroting 2026 opgenomen. WVS zorgt er voor dat haar begroting op dit punt aansluit bij de begrotingen van het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal;
De in de financiële richtlijn 3 bedoelde reserves betreffen uitsluitend de bestemmingsreserves.
Beleidsmatige richtlijnen:
WVS houdt inzichtelijk welke activiteiten en risico’s verbonden zijn aan de afbouw van het huidige WSW-bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille en stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken;
WVS besteedt in de begroting 2026 aandacht aan de visie en ambitie rondom de doorontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf;
De begroting van WVS wordt daarbij opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn;
Ten aanzien van deze ambities en doelstellingen verwachten we dat WVS samen met het Werkplein en ISD komt tot concrete doelstellingen rond de ontwikkelingen van inwoners, zowel in kwalitatief als kwantitatief opzicht;
Daarbij verwachten we dat WVS in afstemming met de ketenpartners zorgt voor passende leerroutes en ontwikkeltrajecten die aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt en de veranderende doelgroep waarvoor deze trajecten worden ingezet. We vragen WVS daarbij innovatief te werk te gaan, zodat recht wordt gedaan aan de uitdagingen rond de doelgroep;
In de begroting 2026 wordt de inzet van WVS ten behoeve van de ketensamenwerking in een afzonderlijke paragraaf uitgewerkt.
Bijdrage Etten-Leur | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting | 917.000 | 855.000 | 932.000 | 991.000 | 1.026.000 |
Resultaat | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Resultaat | 0 | 0 |
Vermogen | 01-01-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
eigen vermogen | 4.250.000 | 4.000.000 |
vreemd vermogen | 21.568.000 | 20.818.000 |