Begroting 2025

menu

Wat is de stand van zaken in 2024?

Hieronder melden we wat goed gaat.

Wat gaat goed?

Een gemeente waar iedereen mee kan doen en de menselijke maat. We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening: In 2024 worden diverse trainingen heldere taal uitgevoerd.

Bereikbaarheid gemeente bevorderen. We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening:
Werkgroep gestart om de integrale vraagbenadering binnen toegangen van Wmo, Jeugd en Werkplein te verbeteren. Ontwikkelingen uit andere opgaves zoals sterke lokale teams volgens het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming nemen we hierin mee.

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat. We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening:
Op 18 oktober 2024 vindt een werksessie hostmanship MT en teamleiders plaats.

Verbetering digitale dienstverlening.
Dienstenwet: EU-burgers en bedrijven toegang verlenen tot online procedures. Ook krijgen burgers en bedrijven het recht om overheden toestemming te geven om onderling digitaal bewijsstukken uit te wisselen.
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer: inventarisatie voor verder benodigde aanpassingen loopt. Verwachte ingangsdatum 1 januari 2025.
Wet open overheid: De ontwikkelingen voor een (eigen) publicatieplatform pakken we samen met de De6 gemeenten op.

In juni kwamen de resultaten van het klantervaringsonderzoek Wmo beschikbaar en gedeeld met de gemeenteraad. De klanttevredenheid is goed als het gaat om de kwaliteit van dienstverlening en de kwaliteit van de ondersteuning. Er wordt gewerkt aan service- en kwaliteitsnormen dienstverlening.

Hieronder melden we de projecten die aandacht nodig hebben.

Wat heeft aandacht nodig?

Voortgang projecten en acties digitale overheid is sterk afhankelijk van landelijk te realiseren randvoorwaarden. Zoals wetgeving en digitale infrastructuur.


Dit zijn de acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2024:

Naam project

Omschrijving

planning:

Inclusieve gemeente en de menselijke maat

We werken eraan dat onze dienstverlening voor iedereen, zowel fysiek als digitaal, toegankelijk is en dat iedereen kan meedoen. In de wijze waarop we onze dienstverlening uitvoeren houden we rekening met de persoonlijke mogelijkheden en behoeften van mensen. We betrekken onze inwoners hierbij.

2024

2025

Bereikbaarheid gemeente bevorderen

We zetten in op moderne communicatiemiddelen om bereikbaarheid van de gemeente meetbaar en voor iedereen toegankelijk te maken. Daarnaast investeren we in het gedrag van onze medewerkers. Afhankelijk van het onderzoek rond communicatie (zie onderzoek behoefte communicatie en bereikbaarheid) nemen we concrete maatregelen.

2024

2025

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat

We investeren in houding en gedrag van onze medewerkers. Hostmanship moet in alle geledingen van de organisatie voelbaar worden. We monitoren voortdurend wat landelijk ontwikkeld en beschikbaar gesteld wordt en sluiten daarbij aan als het onze gemeente voordelen geeft in verbetering van onze dienstverlening.

2024

2025

Verbeteren digitale dienstverlening

Met de rapportage van de onderzoeksopdracht digitale dienstverlening bepalen we de agenda van ontwikkelingen en verbeteracties voor de digitale dienstverlening in de komende vier jaren. We zetten in op het vernieuwen gemeentelijke website www.etten-leur.nl en het verbeteren van de integrale sturing op de online dienstverlening. We doen dit samen met onze inwoners.

2024

2025

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen

Verkennen hoe we beter (integraal) inzicht kunnen krijgen in de interactie tussen mensen, ondernemers, instellingen en gemeente. Zodat we op basis van dit inzicht de mens, ondernemer of instelling centraal kunnen stellen in onze dienstverlening en onze dienstverlening kunnen ontwikkelen.

2024

2025