Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2024-2028 | |||||
1. Jeugdzorg - Zorg in natura De complexiteit van de hulpvragen wordt steeds groter. Hierdoor is inzet van intensievere en zwaardere (en daarmee duurdere) jeugdzorg noodzakelijk. Ook het aantal aanmeldingen stijgt. Deze kostenstijging is structureel. | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 |
2. Jeugdzorg - Zorg in natura indexering Wij verhogen de tarieven voor de jeugdzorgaanbieders. Op grond van wettelijke afspraken bieden we reële tarieven. We dekken dit uit de stelpost indexeringsbudgetten (zie programma 1). Per saldo budgettair neutraal. | 0 | -600 | -600 | -600 | -600 |
3. Jeugdzorg - Jeugdprofessionals Om de toename van de wachttijd en wachtlijst aan te pakken, breiden we de formatie jeugdprofessionals voor de periode 15 mei 2025 tot 1 januari 2026 uit met 1,33 fte. | 0 | -96 | 0 | 0 | 0 |
4. Jeugdzorg - Plus Op basis van de gegevens tot en met augustus 2024 verwachten we minder uitgaven voor Jeugdzorg Plus dan we in de begroting opnamen. Een eventuele instroom in de laatste maanden van dit jaar kan nog wel een negatief effect hebben. | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Jeugdzorg - dienstverleningsovereenkomst De dienstverleningsovereenkomst met Roosendaal over 2023 leverde een positief resultaat op. | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6. Wmo - indexering Wmo voorzieningen Volgens de contracten indexeren we de tarieven voor de verschillende Wmo voorzieningen. We dekken dit uit de stelpost indexeringsbudgetten (zie programma 1) Per saldo budgettair neutraal. | -462 | -346 | -346 | -449 | -449 |
7. Wmo - huishoudelijke ondersteuning Het aantal inwoners dat een beroep doet op huishoudelijke ondersteuning neemt nog steeds toe, vooral door vergrijzing. Door een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep werden we gedwongen het tarief voor het persoonsgebonden budget sociaal netwerk te verhogen. | -338 | -338 | -338 | -338 | -338 |
8. Wmo - Begeleiding Het aantal inwoners dat een beroep doet op de Wmo voorziening Begeleiding stijgt door de vergrijzing en een toename van kwetsbare inwoners. | -204 | -204 | -204 | -204 | -204 |
9. Wmo - vervoersvoorzieningen Het beroep op Wmo-vervoersvoorzieningen stijgt door de vergrijzing en omdat ouderen thuis blijven wonen. Ook zijn we verantwoordelijk voor de verstrekking van hulpmiddelen wanneer ouderen kiezen voor verpleeghuiszorg thuis (Wet langdurige zorg - volledig pakket thuis). | -181 | -181 | -181 | -181 | -181 |
10. Wmo - Persoonsgebonden budget Meer inwoners doen een beroep op het Persoonsgebonden budget voor Wmo voorzieningen. | -117 | -117 | -117 | -117 | -117 |
11. Wmo - woonvoorzieningen Er is sprake van een forse vergrijzing en ouderen die zelfstandig (moeten) blijven wonen. Hierdoor doen meer ouderen een beroep op de duurdere woonvoorzieningen zoals trapliften. Daarnaast is er sprake van een stijging van de materiaalkosten voor woningaanpassingen. | -125 | -125 | -125 | -125 | -125 |
12. Wmo - rolstoelen Minder inwoners doen een beroep op de Wmo-voorziening rolstoelen. | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
13. Wmo: Beschermd Wonen Met ingang van 2022 trad de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen in werking. De gemeente Breda voert de taken van Beschermd Wonen uit namens alle regiogemeenten. Het resultaat is over 2023 positief. | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. Wmo: Beschermd Wonen Ook over 2024 en 2025 verwacht Beschermd Wonen een positief resultaat. We passen de begroting hierop aan. | 775 | 685 | 0 | 0 | 0 |
15. Wmo: Beschermd Wonen We ontvangen van het Rijk een bijdrage voor inwoners met een licht verstandelijke beperking. We betaalden deze bijdrage door aan Breda voor de uitvoering van Beschermd Wonen. Omdat de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen een positief resultaat laat zien, hoeven we dit bedrag niet meer aan Breda te betalen. | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
16. Participatie inburgering De kosten voor inburgeringstrajecten vallen in 2024 hoger uit door een groter aantal inburgeraars dan waar we in de begroting rekening hielden. Voor 2025 en navolgende jaren verwerken we de begroting 2025 van het Werkplein. | -178 | 240 | 350 | 350 | 350 |
17. Leerlingenvervoer Ondanks een lager aantal leerlingen in het leerlingenvervoer stegen de kosten door een ongunstige aanbesteding in 2023. In 2024 betaalden we voor het eerst de individuele verstrekkingen uit aan het begin van het schooljaar. Hierdoor ontstaan in 2024 éénmalig hogere kosten voor het leerlingenvervoer (€ 45.000). | -130 | -85 | -85 | -85 | -85 |
18. Onderwijs Achterstanden Beleid We passen het budget voor het Onderwijs Achterstanden Beleid aan de Rijksbijdrage aan. | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |
19. Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie De laatste jaren neemt het aantal toekenningen kinderopvang met sociaal medische indicatie toe. Deze stijging zet zich de komende jaren door. We verhogen daarom het budget voor deze kinderopvang. | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 |
20. Energiecompensatie maatschappelijke organisaties Dit is het overschot van de subsidieregeling tijdelijke noodmaatregel energielasten maatschappelijke instellingen Etten-Leur 2022 en 2023. Voor de tweede fase van de energiecompensatie voor maatschappelijke instellingen is geen geld nodig omdat we kozen voor duurzaamheidsleningen. | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21. Geweld in Afhankelijkheidsrelaties We verwerken de in juni 2024 vastgestelde begroting 2025 van Gemeenschappelijke Regeling Geweld In Afhankelijkheidsrelaties en Safegroep. Met deze stijging hielden we rekening bij de kadernota. We namen hiervoor een budget voor indexeringen gemeenschappelijke regelingen op. Dit budget gebruiken we nu bij mutatie nummer 14 in programma 1. | -41 | -105 | -105 | -105 | -105 |
22. GGD West-Brabant We verwerken de in juni 2024 vastgestelde begroting 2025 van GGD West-Brabant. Met deze stijging hielden we rekening bij de kadernota. We namen hiervoor een budget voor indexeringen gemeenschappelijke regelingen op. Dit budget gebruiken we nu bij mutatie nummer 14 in programma 1. | 0 | -58 | -156 | -257 | -363 |
23. Opvang Oekraïners Het Rijk vergoedt de kosten die we maken voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. | -3.882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24. Opvang Oekraïners Het Rijk vergoedt de kosten die we maken voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. | 3.882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25. Algemene uitkering (septembercirculaire 2024) We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2024. De taakstelling op Jeugdzorg vervalt. Zie hiervoor ook programma 1. | 0 | 0 | -1.200 | -1.200 | -1.200 |
26. Bezuiniging subisidie Nobelaer De Nobelaer stelde nog geen verbeterplan op. Op verzoek van de raad wordt hierdoor de korting op de subsidie weer in de begroting opgenomen. | 0 | 0 | 150 | 150 | 150 |
27. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 493 | 317 | 321 | 341 | 341 |
Totaal wijzigingen | -439 | -1.917 | -3.540 | -3.724 | -3.830 |